Hemresedagen
(söndagen den 11:e till måndagen den 12:e februari 2007)

Så hade det till slut kommit till den sista dagen på vår underbara resa. För att få ut så mycket som möjligt av även denna dag - flygbussen från hotellet gick ju ändå inte förrän 15:10 - så gick vi upp redan klockan halv åtta på morgonen, och började förbereda dagens aktiviteter, vars första innebar dokumenterandet av utsikten från vår balkong (med Tina i förgrunden).

Därefter packade vi ner datorn i ryggsäcken och begav oss för sista gången den här resan till internetstället där vi laddade upp dokumenterandet av gårdagens upplevelser i resedagboken.

När detta var klart gick vi vidare upp till snabbköpet, där inhandladet av diverse presenter och Meh Kong-whisky (samt ett par snygga solbrillor till Tina vi slapp pruta på) som vi tills nu inte hunnit fixa gjordes. Några burkar cashewnötter samt rostade mandlar inför flygresan slank med också.

Sedan var det dags för vår sista frukost för den här gången. Turligt nog fick vi sällakap av den lilla hotellkissen (den Tina har i knät alltså) som kom och myste med oss. Någon som också ville vara med och mysa var vår söta lilla servitris, som lovade att Tina skulle få en av kattungarna som för närvarande låg i kissens livmoder nästa gång vi hälsade på.

Sedan blev klockan tio, och denna tid hade vår miniskräddare lovat att komma till hotellet med alla våra kläder, så att vi kunde pröjsa för dem och - om vi ville - testa dem en sista gång. Tina gjorde detta, och såg att ett par av blusarna kaaanske skulle behövas breddas en aning över rattarna, vilket tydligen inte var det minsta problem att fixa till. Miniskräddaren rusade iväg och lovade vara tillbaka med de fixade plaggen inom en och en halv timme, och det var han också - så till slut blev allt perfekt. Slutsumman för fem skjortor (två till pappa åke, tre till Pelle), tre blusar till Tina, och en kostym i kashmir till Pelle hamnade på 21500 baht - dvs 4300 kronor. Inte så illa ändå, med tanke på att detta ändå var den dyraste (och minsta) skräddaren i staden.

Därefter var det äntligen dags för lite avkopplande njutning istället för alla förpliktelser, så vi rusade ner på stranden och lade oss för att lyssna på våra iPods. Pelle av eget val, och Tina för att hon hade läst ut alla sina nio böcker vid det här laget, och var tvungen att roa sig på något sätt medan Pelle låg och diggade till sin. Värt att notera var också att detta var den första dagen som det var lite molnigt och solen bara tittade fram då och då. Det gör det ju liiite lättare att åka härifrån, även om temperaturen fortfarande är extremt behaglig.

Vi passade också på att promenera iväg norrut längs vår strand för att leta upp det här trädet, som är något slags spontant minnesmonument över människor som dog i tsunamikatastrofen. Här har släktingar till dessa satt upp foton, hälsningar och dikter, och dekorerat med ljus, snäckor och fina stenar. Väldigt finstämt var det iallafall, och både Tina och Pelle fick tårar i ögonen när vi läste alla hälsningar och såg fotona på alla glada människor som nu inte längre finns. En stark, men ändå fin upplevelse.

Sedan var det dags för den sista middagen på strandrestaurangen. Eftersom vi redan checkat ut från hotellrummet kunde vi inte skriva upp notan på det, utan fick fick använda våra sista baht. Den flinka hotellpersonalen upptäckte för övrigt redan vid utcheckningen att det fattades två badlakan samt ett par blå skor (Hotellreceptionisten: "-Brue shoes!", Tina: "-Brochures?!?"). Badlakanen berättade vi att vi hade, men ämnade använda ända tills vi åkte. Skorna - som egentligen var ett par tofflor - hade Tina däremot på fötterna och ville behålla, så dem fick vi pröjsa 50 kronor för - något som vi glatt gjorde eftersom Tina i två veckors tid tjatat om hur sköna de var.

Efter lunchen gick vi in till hotellpoolområdet istället, för att där njuta av de sista timmarna i solen, och dessutom kunna utnyttja duscharna där när det var dags att göra sig i ordning inför själva hemresan.

Ty praktiskt nog fanns det nämligen duschar man kunde stänga om sig när man använde även vid själva poolområdet, så där tvättades hår och skrubbades hud - ty man vill ju känna sig fräsch när man sitter ihopklämd med Kreti och Pleti på ett trångt flyplan i femton timmar.

När sedan flygbussen åkte iväg mot Phukets flygplats fick vi syn på den här gynnaren i djungelkanten. Det var en av de elefanter vi tidigare sett arbeta vid vägkanten som nu verkade ha söndagen ledig för bete och kontemplation.

På Phukets flyplats verkar inte effektivitet vara ledordet, för maken till långsamtgående köer och ineffektiva passkontrollanter har vi nog aldrig sett. En timme och en kvart tog det i den här kön innan vi fick komma fram och visa upp våra pass och biljetter. Sedan återstod köer till den andra säkerhetskontrollen (det var en precis vid ingången också) samt för att gå ombord på planet...

...som givetvis visade sig vara samma trånga och sunkiga åbäke från Air Finland som det vi kom hit med. Skåda Pelles inklämda ben, och betänk att han nu skulle sitta där i femton timmar...

...med paus efter sju av dessa i och för sig, då vi även på hemvägen mellanlandade i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Där gick vi (eller framförallt Pelle kanske) och smådrömde om roliga teknikprylar en liten stund...

...men köpte ingen av dessa, utan inhandlade istället en tandkrämstub (spicy!) och karameller som smakade kaffe.

Mellanlandningen varade en timme, och sedan var det återigen dags att klämma ner sig i de obekväma flygplansstolarna. Och vi fick inte ens sitta direkt bredvid varandra, utan fick platser på varsin sida gången, så att luta sig mot varandra och försöka slumra till som vi hade gjort på resan ner, var ju nu en omöjlighet. Och medan Pelle satt och led på sin sida och fick mer och mer ont i ryggen, så lyckades Tina få två sur-russin bredvid sig, som satt och beklagade sig högt för varandra om hur mycket Tina rörde sig i stolen när hon ändrade sittställning, och hur jobbigt det var när hon slängde med håret (Tina kliade sig nämligen vid ett tillfälle i håret, och detta föll inte i god jord hos dessa motsatser till charmtroll).

Nåväl - till slut - närmare bestämt klockan 04:35 måndagen den 12:e februari - landade vi tryggt i Skavsta, och blev där upphämtade av Tinas mamma Anne-Marie, som körde hem oss och vår packning till radhuset i Nyköping, där vi serverades frukost som vare sig bestod av färsk frukt eller stekta nudlar, utan klassisk svensk havregrynsgröt, te och mackor. Vilket var jättegott förstås. Efter skjortöverlämning och lite allmänt sällskapande sov vi sedan några timmar fram till elvahugget, då det var dags att packa med oss grejerna i vår egen bil och återvända till vårt eget hem i Solna och verkligheten igen. Summan av kardemumman är dock att resan har varit helt underbar, och vi hoppas att vår rapportering härifrån gjort er såväl avundsjuka som sugna att följa med när vi drar iväg nästa år igen. Ju mer vi är tillsammans - ju gladare vi bli!